Længerevarende IT nedbrud på Tuse skole 2023
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
Gældende for Tuse skole og SFO |
|
Situation
|
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov. OBS: Der laves en lokal indsatsplan for de områder/enheder, hvor det er påkrævet at have en ’back-up plan’. Den lokale indsatsplan skal beskrive hvordan det sikres, at vigtige oplysninger kan tilgås i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud. Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer (såsom Aula, Tabulex/SFO Børn og personale, TEA, TRIO, Assemble/NemPlads) er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger, såsom elektronisk dokumentation, børnelister, kontakt oplysninger (fx på forældre), oplysninger om medicinering (BSC/Undløse) o.l. Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data (forslag):
|
Alarmering
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til skoleleder og administrativ leder. Skoleleder eller administrativ leder kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet. Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør. Den stedlige leder kontakter nærmeste leder skoleleder. Den stedlige eller nærmeste leder kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 72 36 43 77 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 12 34. It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
Opgaver
|
|
Handling
|
Enhederne bør overveje følgende:
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab (Ledelse og AMR). Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
Skoleleder leder vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l. Hvilket udstyr der skal anvendes til sikring af kritiske data besluttes lokalt og nedfældes i en lokal indsatsplan. |
Kommunikation
|
Se afsnit om ’Alarmering’ Skoleleder eller stedlige leder:
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). |
Kontakt oplysninger
|
Kontakt oplysninger på:
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR] ’Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er opdateret af Tina Teglers den 150923 |
Sidst opdateret
09.01.2024
Ansvarlig redaktør